BRANCHE EN VERTEGENWOORDIGINGSKANTOOR
Juridisch gezien zijn het filiaal en het vertegenwoordigingskantoor geen op zichzelf staande entiteiten, maar eerder verlengstukken van de moedermaatschappij die ze heeft opgericht. Dit onderscheid heeft aanzienlijke gevolgen voor de status en relatie tussen het hoofdkantoor en het filiaal/vertegenwoordigingskantoor, evenals voor eventuele beslissingen met betrekking tot het gebruik ervan als bedrijfsvehikel voor investeringsgerelateerde kwesties.
Een vertegenwoordigingskantoor is uitsluitend bevoegd om de belangen van het hoofdkantoor te vertegenwoordigen en te behartigen. Bijgevolg is het vertegenwoordigingskantoor in Azerbeidzjan beperkt in het ontplooien van grootschalige inkomstengenererende activiteiten, maar kan het wel functies op zich nemen zoals marketing of aanverwante taken. Daarentegen mag het bijkantoor deelnemen aan alle commerciële activiteiten, in navolging van de activiteiten van het hoofdkantoor, inclusief taken die doorgaans aan het representatieve kantoor worden toegewezen.
Hoewel een bijkantoor geen aparte juridische status heeft, geniet het wel de autonomie om zelfstandig contracten af te sluiten in Azerbeidzjan. Het hoofdkantoor draagt doorgaans de verantwoordelijkheid voor alle verplichtingen die het bijkantoor wettig op zich neemt.
Vanuit het perspectief van een belegger biedt de keuze voor een vertegenwoordigingskantoor in plaats van een filiaal geen tastbare voordelen, behalve in uitzonderlijk zeldzame gevallen binnen gereguleerde sectoren. Er zijn met name geen verschillen in de registratieprocedure, tijdlijnen of kosten tussen de twee genoemde vormen. Ook zijn er geen discrepanties op het gebied van belastingen, arbeidsreglementen of migratiekwesties tussen vestiging en vertegenwoordigingskantoor.